Ingarnytt - uke 36 2013

Thomas Gramstad thomas at gramstad.no
Ons 4. Sep 2013 03:24:44 CEST

Ingarnytt - Oppdateringer uke 36 2013
=====================================

Kjære Ingar-leser!

Mange nyheter denne gangen:

Den første er at Hans Trygve overlater roret for Ingars
websider til Ronja Rogerdatter Knudtsen -- Ingars barnebarn!

Mens jeg, Thomas Gramstad, overtar ansvaret for Ingarnytt og
epostutsendelser. I den forbindelse flytter jeg Ingarnytt
til min egen epostlistetjener. Du vil se at avsender,
listeadressen og noen av brevhodefeltene blir seende
annerledes ut, men bortsett fra det skulle du ikke merke
noen endringer med Ingarnytt.

Her kan du lese Ingars takk til Hans Trygve, og nytt om
nettstedet til Ingar:

Takk til Hans Trygve - og Ronja overtar!
http://forfatter.net/knudtsen/artikler/2013/ronja_overtar.shtml

Inspirert av Edward Snowden har Ingar skrevet en artikkel om
"nettets voktere":

"Men med programmer som Prism, etc. er det som om i gamle
dager posten, og deriblant våre personlige brev, ville ha
blitt tilgjengelig ikke bare for de som de var ment for, men
åpnet og mangfoldiggjort til mennesker som vurderer om
innholdet i dem på noen som helst måte er truende for
samfunnet slik de ser det. Overvåking på en måte man slett
ikke kunne greie å rekke over med gamle dagers metoder."

Min hjemmeside og det servile Norge:
http://forfatter.net/knudtsen/artikler/2013/min_hjemmeside.shtml

Ingar har også skrevet en artikkel om vårt forhold til
tingene rundt oss:

"Da jeg var barn, ungdom og til og med i tidlig voksen alder
var jeg alltid det min bestemor kalte for en "prekkelmakar",
et nok for de fleste noe kryptisk uttrykk fra hennes
heimplass, Straumsnes på Nordmøre. Uttrykket betydde noe
sånt som en person som laget og fikset ting, og hun hadde
rett i det. [...] Faktisk bør ting i et konsumbasert samfunn
verken ha spesielt lang levetid eller være enkle å reparere.
[...] Noe av det man mister ved det er sjølsagt det å rett
og slett bli "glad i" en ting."

Les artikkelen her:

Treverk:
http://forfatter.net/knudtsen/artikler/2013/treverk.shtml

"Religioner må man alltid betrakte litt "sidelengs", en må
forstå at vi må se dem ikke bare religiøst men også
kulturelt, og det finnes nok kulturelle tradisjoner i dette
som ikke nødvendigvis må eller skal knyttes direkte til
gudstro."

  -- fra enda en ny artikkel av Ingar:

Religion og antilogikk:
http://forfatter.net/knudtsen/artikler/2013/religion_og_antilogikk.shtml